Nowa ogólnopaństwowa polityka „etnicznej jedności”

Podczas dorocznych posiedzeń XIV Ogólnochińskiej Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej (OLPKK) oraz Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych (OZPL) Pekin przedstawił zarys „nowej polityki etnicznej jedności” (czytaj: asymilacji), którą władze od lat „testują” w Tybecie i ujgurskim Turkiestanie Wschodnim (Xinjiang).

Według oficjalnych komunikatów tybetańscy delegaci rytualnie sławili „szczęście, pokój, harmonię i jedność, które są najwierniejszym portretem życia wszystkich grup etnicznych w Tybecie”, ślubując jednocześnie „realizować partyjną strategię zarządzania Tybetem w nowej epoce” z jej „czterema głównymi kwestiami”: „stabilnością, rozwojem, ekologią i strzeżeniem granicy”.

Zapewne w związku z kryzysem gospodarczym „pisanie nowego rozdziału modernizacji Tybetu w chińskim stylu” ma obejmować „otwieranie regionu na świat”, stymulowanie biznesów i promowanie inwestycji”, aby „świat lepiej rozumiał Tybet, a Tybet szybciej zmierzał ku światu”. Burmistrz Lhasy zapraszał nawet cudzoziemców na „partyjkę bilarda albo rowerową przejażdżkę”, jakby zapomniał, że region pozostaje zamknięty dla turystów indywidualnych.

Gema Cedain (tyb. Karma Ceten), nowy szef administracji Tybetańskiego Regionu Autonomicznego (TRA), mówił o „kampanii szkalowania szkół publicznych” – czyli neokolonialnych placówek, w których „internowano” prawie milion tybetańskich dzieci – i „dawaniu odporu klice Dalaja”.

Co ciekawe, po raz pierwszy chińskie media całkowicie przemilczały obecność – albo nieobecność? – Gjalcena Norbu, mianowanego przez Pekin Panczenlamą po uprowadzeniu chłopca wskazanego zgodnie z tradycją buddyjską przez Dalajlamę.

Jednym z najważniejszych tematów obrad było wykuwanie „wspólnej chińskiej tożsamości”, flagowego projektu przewodniczącego Xi Jinpinga. Zhao Leji, przewodniczący stałego komitetu OZPL, zapowiedział przyjęcie ustawy o „jedności etnicznej”, która ma zaszczepić „silne poczucie tożsamości narodowej”, zmieniając mieszkańców ChRL w „spójną wspólnotę”. Promowanie „etnicznej jedności” i „solidarności” – przewodnich haseł kampanii siłowej asymilacji Tybetańczyków i Ujgurów – przewijało się w wystąpieniach wszystkich najważniejszych przywódców. „Lokalną” ustawę „w sprawie tworzenia wzorcowego regionu narodowej jedności i postępu”, która dziś jawi się programem pilotażowym, przyjęto w TRA w styczniu 2020 roku.