Pekin ogłosił rozpoczęcie prac nad linią kolejową, która w 2035 roku połączy Tybetański Region Autonomiczny (TRA) z Turkiestanem Wschodnim.
Projekt znalazł się na liście 45 inwestycji, które mają zmienić ChRL w „mocarstwo transportowe”. Według ministerstwa transportu „przyspieszono prace przygotowawcze, żeby rozpocząć budowę w 2025 roku”, powołując 7 sierpnia spółkę „Kolej Xinjiang–Xizang” z siedzibą w Lhasie, kapitałem założycielskim 95 miliardów yuanów (48,3 mld zł) i Chińskimi Kolejami Państwowymi jako jedynym udziałowcem.
Nowa linia (około 2000 km) będzie prowadzić – wzdłuż spornej granicy z Indiami – z Hotanu w Turkiestanie Wschodnim do Szigace, które od 2014 roku ma połączenie z Lhasą.
Chińskie media okrzyknęły projekt „piątym korytarzem do Xizangu” (obok otwartego w 2006 roku połączenia z Qinghai, budowanej od 2018 linii z Sichuanu oraz planowanych linii z Gansu i Yunnanu).